شکلات تلخ و خواص فوق العاده آن :: ال کلینیک
  • نوبت دهی : nobat.ir/nezhadrahim
  • مطب : مشهد - میدان امام رضا - ساختمان پزشکان رازی - واحد 401

ال کلینیک

دکتر احمد نژادرحیم فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاپاراسکوپی * جراحی چاقی و متابولیک

  • مشاوره واتساپ:
    989025553587+

شکلات تلخ و خواص فوق العاده آن

  • ۲۸۸۴

شکلات تلخ

 

زمان خوردن شکلات تلخ و خواص فوق العاده آن برای لاغری

 

شکلات تلخ از جمله پرطرفدارترین مواد خوراکی در سرتاسر جهان است. شکلات انواع مختلفی دارد و با توجه به محبوبیت و داشتن طعم مطلوب فرآورده های مخلفی از این ماده خوشمزه تولید شده است.

 

شکلات تلخ، به شکلاتی گفته می‌شود که میزان کاکائو اضافه‌ شده به آن بسته به میزان ماده خشک تا ۷۵درصد رسیده و میزان شکر آن بسیار کم است؛ به این معنا که اصل عمده مخلوط اولیه شکلات، کاکائوست. شکلات تلخ یا سیاه از نوع ۲۰ درصدی آغاز می‌شود. این نوع شکلات خیلی تلخ و رنگ آن هم خیلی تیره نیست.

شکلات تلخ از جمله پرطرفدارترین مواد خوراکی در سرتاسر جهان است. شکلات انواع مختلفی دارد و با توجه به محبوبیت و داشتن طعم مطلوب فرآورده های مخلفی از این ماده خوشمزه تولید شده است. شکلات تلخ از جمله مفیدترین مواد خوراکی به شمار می آید که اگر در زمان مناسب مصرف شود، فواید بسیاری خواهد داشت.

شکلات تلخ، به شکلاتی گفته می‌شود که میزان کاکائو اضافه‌ شده به آن بسته به میزان ماده خشک تا ۷۵درصد رسیده و میزان شکر آن بسیار کم است؛ به این معنا که اصل عمده مخلوط اولیه شکلات، کاکائوست. شکلات تلخ یا سیاه از نوع ۲۰ درصدی آغاز می‌شود. این نوع شکلات خیلی تلخ و رنگ آن هم خیلی تیره نیست. این حد تیرگی پایه شکلات است و در نمونه‌های مرغوب شکلات، نیم‌درصد به نیم درصد حد تیرگی شکلات افزایش می‌یابد تا به ۹۷ درصد می‌رسد.

انواع شکلات

شکلات در طعم های مختلفی تولید می شود و این امر به خاط داشتن طرفداران بسیار است. شکلات در درصد های مختلفی تولید می شود که هر میزان از آن با مقدار متفاوتی از شکر تولید خواهد شد. البته مصرف شکلات با درصدهای بلای شکر به همه افراد توصیه نمی شود.

۳۰ درصدی

میزان کاکائو در این شکلات از حد پایه بالاتر است. خیلی تلخ نیست و مصرف آن باعث بروز مشکل خاصی در افراد نمی‌شود. در کنار آن نوع ۳۵درصدی هم وجود دارد.

۴۵ درصدی

بیشتر بخوانید:  علت توصیه پزشکان به مصرف شکلات تلخ چیست؟

کم‌کم به حد تقریبا بالای کاکائو نزدیک می‌شویم. این درصد خیلی بالا محسوب نمی‌شود؛ اما برای افرادی که مشکل ریفلاکس معده دارند مصرف آن مناسب نیست.

۵۰ درصدی

این شکلات طعم تلخی دارد. مصرف آن برای افراد مبتلا به بی‌خوابی، ریفلاکس و ترشی معده و افرادی که دچار مشکل سنگ کلیه هستند، مناسب نیست.

۶۵ و ۷۰ درصدی

کاملا طعم تلخی دارد. گاهی برای پوشاندن این طعم تلخ آن را با میوه‌هایی مانند پرتقال طعم‌دار می‌کنند. خوردن آن برای افرادی که از هر نظر مشکلی ندارند، ایرادی ندارد.

۸۰ و ۹۷ درصدی

این نوع شکلات هر چند ویژگی‌های بی‌شماری دارد؛ اما بهتر است در صورتی که معده خالیست و یا احتمال بروز مشکلات بی‌خوابی وجود دارد، از خوردن آن صرف‌ نظر کرد. البته نوع ۸۰ درصدی از نظر طعم قابل تحمل‌تر است!
بهترین زمان خوردن شکلات تلخ

بهترین زمان مصرف

زمان خوردن شکلات تلخ و خواص فوق العاده آن برای لاغری

براساس یک پژوهش پزشکان با بررسی بر روی داوطلبان دریافته اند که وعده غذایی صبحانه می تواند زمان مناسبی برای خوردن کیک و شیرینی البته در حد متعادل و معقول باشد.

گفتنی است افرادی که در وعده صبحانه، یک وعده غذایی کامل شامل نان سبوس دار، لبنیات، پروتئین، میوه و شکلات مصرف می کنند در طول روز انرژی بیشتری دارند و وعده های دیگر به ویژه شام را کمتر می خورند و سبب می شود وزن مناسب و مطلوب به همراه چربی، فشار و قند خون متعادل و مناسبی داشته باشند. خوردن یک تکه شکلات تلخ موقع صبحانه به فعال شدن آنتی‌اکسیدان های بیشتر در بدنتان کمک می‌کند. می دانید که هر قدر آنتی‌اکسیدان بیشتری داشته باشید آن وقت کمتر به سمت پیری می‌روید. خوردن شکلات تلخ در صبحانه برای سلامت قلب هم مفید است.

چه زمانی باید از مصرف شکلات تلخ خودداری نمود

اگر روزی ۲۵ گرم بیشتر شکلات تلخ مصرف کنید آن‌ وقت بدن به جای سوزاندن چربی‌ها، بیشتر به سمت ذخیره کردن چربی گرایش پیدا می‌کند و این وسط چه چیزی بهتر از چربی‌های

فواید مصرف شکلات تلخ
شکلات تلخ نسبت به سایر شکلات ها از میزان بیشتری کاکائو بهرمند است و همین امر موجب تمایز آن نسبت به سایر فرآورده های کاکائویی شده است. کاکائو دارای فواید بسیار زیادی برای سلامت مغز انسان است. مصرف شکلات تلخ می تواند سبب پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری مغزی شود.

کاکائو تلخ، حاوی پلی فنول‌ها که آنتی اکسیدان بسیار قوی است، می‌باشد. ترکیبات فلاوونوییدی موجود در کاکائو باعث از بین بردن رادیکال‌های آزاد موجود در جریان خون شده و از بروز سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی – عروقی و تصلب شرایین جلوگیری می‌کند.

همچنین فلاوونوییدهای موجود در کاکائو تلخ باعث افزایش انعطاف پذیری دیواره عروق شده و خطر افزایش فشار خون و سکته‌های قلبی و مغزی را می‌کاهد. مطالعات نشان می‌دهد که خوردن یک تکه شکلات تلخ در روز می‌تواند فشار خون را به حالت متعادل در بیاورد.

لاغری با شکلات تلخ کاهش وزن با شکلات تلخ فواید شکلات تلخ شکلات تلخ
ترکیبات پلی فنیلی موجود در کاکائو تلخ باعث بهبود روند خون رسانی بدن به ویژه بهبود خون رسانی به مغز و در نتیجه عملکرد مغز می‌شود به علاوه کافئین موجود در آن برای افزایش تمرکز نیز مفید است.

کاکائو تلخ از پوست در برابر تاثیرات پیر کننده نور خورشید محافظت می‌کند. و خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز کاهش می‌دهد.

کاکائو تلخ در افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی مانند یک مرهم عمل می‌کند و مصرف آن در کنار دارو می‌تواند در تسریع روند درمان این بیماری موثر باشد.
هشدار

زمان خوردن شکلات تلخ و خواص فوق العاده آن برای لاغری

در افراد مبتلا به آلرژی‌های غذائی، شکلات‌های تلخ به‌ دلیل داشتن میزان زیاد مادهٔ خشک ممکن است آلرژی آنها را تشدید کند.

همچنین این شکلات‌ها در افرادی‌که مبتلا به عارضهٔ کهیر هستند، ممکن است موجب تشدید بیماری شود.

برای افراد مضطرب نیز توصیه می‌شود مصرف این شکلات‌ها محدود شود، زیرا شکلات‌ها به‌دلیل داشتن کافئین زیاد، باعث افزایش اضطراب می‌شوند.

با توجه به این‌که شکلات یکی از موادی است که نسبت آرژینین به لیزین در آن زیاد است، به افرادی‌که زمینهٔ تبخال زدن دارند توصیه می‌شود کمتر شکلات مصرف کنند و با توجه به اینکه درصد مادهٔ خشک شکلات تلخ زیاد است در افراد مبتلا به این عارضه، محدودیت مصرف این نوع شکلات باید بیشتر رعایت شود.

بررسی‌های بلندمدت نشان می‌دهند که مصرف این نوع شکلات به‌ دلیل داشتن کافئین زیاد در زنان مبتلا به بیماری فیبروکیستیک پستان باعث تشدید عوارض بیماری می‌شود.

کافئین اسیدمعده را افزایش می‌دهد، مصرف موادغذائی حاوی کافئین زیاد، مانند شکلات تلخ، ممکن است باعث وخامت زخم‌معده در افراد مبتلا به این بیماری شود. همچنین بیماران مبتلا به رفلاکس معدی مری باید مصرف موادغذائی حاوی کافئین زیاد را محدود کنند.

کافئین ماده‌ای محرک است و تأثیرات آن تا ۲۰ ساعت در بدن باقی می‌ماند. از این‌رو، افراد مبتلا به بی‌خوابی باید از مصرف این‌گونه شکلات‌ها خودداری کنند.

منبع:دکتر سلام

دکتر احمد نژادرحیم
*فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته
*جراحی چاقی و متابولیک
WhatsApp
اینستاگرام : drahmadnezhadrahim.official@

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

دکتر احمد نژادرحیم

آدرس مطب : مشهد - میدان امام رضا (ع) - خیابان رازی غربی - ساختمان پزشکان رازی - طبقه 4 - واحد 401 در محیطی آرام با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی تیم مشاوره دکتر نژادرحیم پذیرای مشاوره های قبل و بعد از عمل های مراجعین عزیز می باشند . جهت کسب نوبت با امکان تعیین روز و ساعت ویزیت ، از سامانه نوبت دهی اینترنی استفاده کنید

برنامه کاری مطب

  • یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه 17:00-21:00
  • نوبت دهی اینترنتی

    nobat.ir/nezhadrahim

  • شماره تماس مطب 05138553586
  • نوبت دهی تلفنی 09025553587