18 عارضه خطرناک چاقی :: ال کلینیک
  • نوبت دهی : nobat.ir/nezhadrahim
  • مطب : مشهد - میدان امام رضا - ساختمان پزشکان رازی - واحد 401

ال کلینیک

دکتر احمد نژادرحیم فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاپاراسکوپی * جراحی چاقی و متابولیک

  • مشاوره واتساپ:
    989025553587+

18 عارضه خطرناک چاقی

  • ۲۸۰۵

عوارض چاقی

 

شرط می‌بندیم همه‌ی شما می‌دانید که چاقی چیست. بله، چاقی داشتن وزن بیش از حد است که البته میزان حرکت شما را محدود می‌کند و همچنین فعالیت روزانه‌ی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین در اغلب موارد چاقی ممکن است زمانی رخ بدهد که کالری دریافتی شما بیش‌تر از میزان کالری است که در طول روزها می‌سوزانید. هر گاه کالری زیادی دریافت می‌کنید اما به میزان کافی فعالیت فیزیکی برای سوزاندن آن کالری‌ها ندارید، دچار چاقی خواهید شد. اما دانستن عوارض چاقی و خطراتی که برای سلامتی تان دارد شاید موضوع جدیدی باشد که در این مقاله می خوانیم.

 

به غیر از این، در این‌جا چندین علت بروز چاقی را می‌بینید که ممکن است برای شما هم اتفاق بیفتند. پس با ما همراه باشید تا هم عوارض چاقی را بدانید و هم علل بروز و راه های درمان آن را.

عوامل ایجاد چاقی

– داشتن رژیم غذایی نامناسب که پر از مواد غذایی دارای چربی و کالری زیاد است.

– خواب ناکافی. چرا که اگر به اندازه‌ی کافی نخوابید ممکن است تغییرات هورمونی در شما رخ بدهد، تغییراتی که موجب احساس گرسنگی بیش‌تر می‌شوند.

– چگونگی پردازش مواد غذایی که خورده‌اید توسط بدن و تبدیل آن‌ها به انرژی و این‌که بدن‌تان چه‌طور چربی‌ها را ذخیره می‌کند.

– با گذشت زمان و وقتی که سن‌تان بالا می‌رود، میزان متابولیسم بدن‌تان کاهش می‌یابد و همین باعث می‌شود راحت‌تر وزن بگیرید.

– زمانی که باردار هستید، بدون تردید وزن بیش‌تری خواهید گرفت و گاهی اوقات پس از وضع حمل و به دنیا آمدن بچه، از دست دادن وزن بسیار دشوار خواهد بود.

به این ترتیب، حالا که همه‌ی علل چاقی را می‌دانید، ممکن است لازم باشد با عوارض مختلف یا خطراتی که در اثر چاقی و اضافه وزن خواهید داشت، آشنا شوید.

مطلب مرتبط: ۹۷ حقیقت جالب درباره چاقی که نمی‌دانستید

در این‌جا عوارض چاقی و اضافه وزن برای سلامتی دارد، خواهید شناخت.

۱. دیابت نوع ۲

نشانه‌های دیابت,عوارض چاقی

دیابت نوع ۲ یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که برای افراد چاق رخ می‌دهد. اما، سوال این است که چرا چاقی می‌تواند منجر به بروز دیابت نوع ۲ شود؟ سلول‌های چربی که هر زمان که چاق هستید، معمولا در اطراف کمر جای می‌گیرند، هورمون‌ها و سایر موادی را ترشح می‌کنند که موجب بروز التهاب می‌شوند. این التهاب می‌تواند سبب شود که بدن نسبت به انسولین کم‌تر واکنش نشان دهد و بدین ترتیب شیوه‌ی سوخت و ساز چربی و کربوهیدرات را توسط بدن  تحت تاثیر قرار می‌دهد و همین امر منجر به بالا رفتن سطح قند خون می‌شود و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ افزایش می‌یابد.

اگر می‌خواهید از ابتلا به دیابت نوع ۲ جلوگیری کنید، بهتر است یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و به لحاظ فیزیکی فعال‌تر باشید، زیرا این چیزها به کنترل قند خون کمک می‌کند. فعال‌ بودن از نظر فیزیکی نیز در زمینه‌ی نیاز به استفاده از داروهای دیابت بسیار مفید خواهد بود. موضوع بسیار مهم این است که باید برای تأخیر شروع دیابت نوع ۲ وزن‌تان را کنترل کنید.

عوارض چاقی ۲: سرطان

سرطان به وضوح یکی از کشنده‌ترین بیماری‌هایی است که می‌تواند هر زمانی که شما چاق هستید رخ بدهد. اگر چه ارتباط و مکانیزم بین چاقی و سرطان هنوز هم به صورت یک رمز و راز باقی مانده‌است زیرا سرطان یک بیماری واحد نیست بلکه عوارض بسیاری از بیماری‌ها است، اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که هر زمان که افراد چاق هستند خطر ابتلا به سرطان نیز در آن‌ها بالا می‌رود.

یک مطالعه که توسط یک گروه متخصص که توسط انجمن تحقیقات جهانی سرطان و موسسه‌ی تحقیقات سرطان آمریکا گردآوری شده بودند، انجام شده‌است، نشان داد شواهدی وجود دارد که ارتباط بین چاقی و سرطان را اثبات می‌کنند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که خطر ابتلا به سرطان‌های مرگبار متعددی مانند پانکراس، روده‌ی بزرگ، مری، رکتوم، پستان، اندومتر، کلیه و سرطان کیسه صفرا در افراد مبتلا به چاقی بیش‌تر است.

 

عوارض چاقی ۳: مشکل در تولید مثل

شکی نیست که افرادی که چاق هستند شانس بیش‌تری برای داشتن مشکل تولید مثل دارند. در این مورد، ارتباط بین چاقی و مشکلات تولید مثل در زنان بیش‌تر از مردان است. در یک مطالعه که توسط مطالعه‌ی سلامت پرستاران انجام شده‌است، حدود ۲۵ درصد ناباروری مرتبط با تخمک‌گذاری در ایالات متحده آمریکا در زنانی است که مشکل اضافه وزن دارند. علاوه بر این، چاقی همچنین سبب سقط در اوایل دوران بارداری یا اواخر بارداری، پره‌اکلامپسی و عوارض دیگری در طول وضع حمل در فرد خواهد شد.

از سوی دیگر، تأثیر مستقیم بین چاقی و مشکلات تولید مثل در میان مردان کم‌تر از زنان است. اما بعضی از کارشناسان می‌گویند احتمال این‌که تعداد اسپرم و تحرک اسپرم شما کم باشد، با چاقی افزایش می‌یابد. بنابراین نتیجه این است که هر زمان که چاق هستید، کیفیت اسپرم نیز کاهش می‌یابد.

۴. مشکلات ریه و بیماری‌های تنفسی

عوارض چاقی

بین چاقی و بیماری‌های ریه و تنفسی ارتباط وجود دارد. طبق نظر بسیاری از متخصصان، وزن اضافی از طریق مسیرهای مکانیکی و متابولیکی بر ریه و تنفس تأثیر می‌گذارد. چربی بیش از حد در بدن ممکن است پایین رفتن دیافراگم را محدود کند، که همین موجب گسترش ریه می‌شود.

از سوی دیگر، آسم و آپنه‌ی انسدادی خواب معمولا شایع‌ترین بیماری‌های تنفسی هستند که ممکن است در هر زمان که افراد بیماری تنفسی دارند رخ بدهند. در حقیقت، مطالعه‌ای قبلا نشان داده بود که احتمال رخ دادن بیماری‌های تنفسی مانند آسم و آپنه خواب در افرادی که دارای مشکل چاقی هستند، در مقایسه با افرادی که دارای وزن طبیعی هستند ۵۰ درصد بالاتر است. برخی از مطالعات بالینی نیز نشان داده‌اند که کاهش وزن برای درمان آپنه‌ی خواب بسیار سودمند است.

 

عوارض چاقی ۵: اختلال اسکلتی عضلانی

همچنین ارتباطاتی بین داشتن اضافه وزن و اختلال اسکلتی عضلانی وجود دارد. طبق نظر بسیاری از متخصصان، چاقی هم مشکل مکانیکی و هم مشکل متابولیکی را در استخوان‌ها، عضلات و مفاصل ایجاد می‌کند. در حقیقت، بیماری‌های مرتبط با اسکلت و عضلات مانند آرتروز در زانو و ناحیه‌ی کمر در اثر وزن بیش از حد بدن ایجاد می‌شوند. علاوه بر این، بیماران چاق حدود یک سوم از تمام عمل‌های جراحی جایگزینی مفصل را تشکیل می‌دهند. به گفته‌ی بسیاری از متخصصان، چاقی همچنین خطر ابتلا به درد پشت، درد کمر و همچنین ناتوانی در اثر اختلال اسکلتی عضلانی را افزایش می‌دهد.

۶. اختلالات خواب

خفگی در خواب,عوارض چاقی

بدون شک، اختلالات خواب برای کسانی که مشکل چاقی دارند، رخ می‌دهد. زمانی که فرد وزن اضافی دارد، ناحیه‌ی گردن تحت تاثیر قرار می‌گیرد و بنابراین احتمال بروز خروپف و آپنه‌ی خواب بیش‌تر خواهد بود. اما سوال این است که چرا افراد دچار چاقی ممکن است در طول خواب دچار مشکل خر و پف شوند؟ همان‌طور که قبلا ذکر شد، افرادی که دارای وزن اضافه هستند، در ناحیه‌ی گردن خود مشکلاتی دارند. وزن اضافی در ناحیه‌ی گردن، می‌تواند مجاری هوایی را مسدود کند، و سپس در طول خواب سبب خور و پف کردن فرد شود.

عوارض چاقی ۷: بیماری کیسه صفرا

زمانی که اضافه وزن دارید یا چاق هستید، شکی نیست که ممکن است از بیماری کیسه صفرا و سنگ‌های صفراوی رنج ببرید. سنگ‌های صفراوی قطعات سختی از مواد سنگ مانند هستند که از کلسترول تشکیل شده و در کیسه صفرا ساخته شده‌اند. از آن‌جایی که سنگ‌های صفراوی می‌تواند از کلسترول ساخته شوند، شکی نیست که خطر ابتلا به بیماری‌های کیسه صفرا در افرادی که دچار چاقی هستند، بیش‌تر است. این سنگ‌های صفراوی سبب بروز ناراحتی‌هایی در اطراف معده خواهند شد و همچنین می‌توانند سبب احساس درد در ناحیه‌ی کمر شوند. اما، سریع وزن کم کردن نیز موجب بیماری کیسه‌ی صفرا می‌شود. بهترین راه برای جلوگیری از رخ دادن بیماری کیسه صفرا در خودتان، این است که به آرامی وزن‌تان را کاهش دهید.

۸. چربی‌های غیرطبیعی خون

وجود چربی‌های غیر طبیعی در خون اختلالی است که معمولا با وزن بیش از حد یا چاقی مرتبط است. بنابراین، همان‌طور که قبلا ذکر شد، هر زمان که دچار چاقی هستید، سطح تری‌گلیسیرید و LDL، که کلسترول بد است، بالاتر خواهد بود. از سوی دیگر، سطح HDL، که کلسترول خوب است، کم‌تر از قبل خواهد بود. این پدیده بدون شک باعث ایجاد چربی غیر طبیعی در خون می‌شود که در اثر آن شما ممکن است بیماری‌های جدی‌تر مانند بیماری‌های قلبی عروقی و البته مرگ و میر را در اثر بیماری‌های قلبی تجربه کنید.

عوارض چاقی ۹: سندرم پیک‌ویکن

سندروم پیک‌ویکن یکی دیگر از بیماری‌هایی است که می‌تواند در اثر داشتن اضافه وزن یا چاقی رخ بدهد. بنابراین خطر ابتلا به این سندروم در افراد مبتلا به چاقی بیش‌تر است. سندرم پیک‌ویکن ناشی از چاقی، یک بیماری مرتبط با مشکل تنفسی است که معمولا در افراد چاق اتفاق می‌افتد. هر گاه افراد به سندرم پیک‌ویکن مبتلا می‌شوند، تنفس نامناسب باعث بیش از حد بودن دی‌اکسیدکربن و کم بودن میزان اکسیژن در خون می‌شود. متاسفانه، اگر این بیماری را درمان نکنید، ممکن است مشکلات جدی‌تری را در شما ایجاد کند و حتی باعث مرگ شود.

عوارض چاقی ۱۰:فشار خون بالا

۸ خوراکی طبیعی برای تنظیم فشار خون,عوارض چاقی

اضافه وزن و چاقی می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد. شکی نیست که افرادی که دچار مشکل چاقی هستند، فشار خون بالایی هم دارند. فشار خون نیروی خون است که خون را در برابر دیواره‌های شریانی هر زمان که قلب خون را پمپاژ می‌کند،‌ به پیش می‌راند. به طور معمول، بیماری فشار خون بالا علامتی ندارد. اگرچه هیچ علامتی برای این بیماری وجود ندارد، اما این اختلال‌ها ممکن است نشانه‌ای باشند از این‌که در حال مبتلا شدن به فشار خون بالا هستید:

– سردرد شدید

– تنگی نفس

– خونریزی بینی

– اضطراب شدید

از آنجا که این بیماری به علت چاقی رخ می‌دهد، اما اگر هنوز مطمئن نیستید که آیا فشار خون بالا دارید یا خیر، می‌توانید از پزشک بخواهید فشار خون‌تان را چک کند. اگر فشار خون بالاتر از ۱۲۰/۸۰ میلی‌متر جیوه داشته باشید، دچار فشار خون بالا هستید. از آن‌جایی که این بیماری می‌تواند به بیماری‌های جدی تر مانند بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌ی مغزی منجر شود، خیلی زود به پزشک مراجعه کنید.

 

عوارض چاقی ۱۱: بیماری‌های قلبی عروقی

واضح است که وقتی دچار چاقی هستید، با بیماری‌های قلبی عروقی نیز دست و پنجه نرم خواهید کرد. چرا که وقتی شاخص توده بدن افزایش می‌یابد، خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی نیز بالاتر خواهد بود. بیماری‌های عروق کرونر ممکن است در هر زمان که پلاک‌هایی در داخل شریان‌های کرونر ایجاد می‌شوند، رخ می‌دهد؛ این شریان‌ها خون را با مقدار زیادی اکسیژن به تمام قسمت‌های بدن‌تان عرضه می‌کنند. به همین ترتیب، عروق کرونر از قبل تنگ‌تر خواهد شد، و همین جریان خون را به عضله‌ی قلب کاهش می‌دهد، اختلالی که در اثر آن مشکلات زیادی گریبان‌تان را خواهد گرفت، مثلا ممکن است در آینده دچار حمله‌ی قلبی شوید.

۱۲. سکته‌ی مغزی

همچنین هیچ شکی نیست که هر زمان که مشکل چاقی دارید، احتمال این‌که دچار سکته‌ی مغزی شوید نیز بالاتر است. چنین تاثیری به این دلیل است که هرگاه شاخص توده‌ی بدن افزایش می‌یابد، پلاک‌هایی در شریان‌های عروق کرونر ایجاد می‌شود. این پلاک‌ها، کنار هم می‌توانند باعث شوند که عروق کرونر نسبت به گذشته باریک‌تر شوند، و همچنین می‌توانند سبب بروز پارگی نیز بشوند، که در نتیجه‌ی این پارگی تشکیل لخته‌های خون رخ می‌دهد. این لخته‌ها اگر در اطراف مغز شکل بگیرند، بسیار خطرناک خواهند بود زیرا می‌توانند جریان خونی را که حاوی مقادیر زیادی از اکسیژن است متوقف کنند، اتفاقی که بدون شک باعث می‌شود دچار سکته‌ی مغزی شوید.

در حقیقت، مطالعه‌ای وجود دارد که واقعا ارتباط بین وزن بیش از حد بدن و سکته‌ی مغزی را نشان می‌دهد. طبق یک مطالعه، داشتن اضافه وزن، خطر سکته‌ی مغزی ایسکمیک را ۲۲ درصد افزایش می‌‌دهد، در حالی که چاقی خطر ابتلا به سکته مغزی را ۶۴ درصد افزایش می‌دهد. بنابراین، اگر بخواهید از سکته‌ی مغزی دور بمانید، بهتر است وزن خود را کنترل کنید.

۱۳. مرگ ناشی از بیماری‌های قلب و عروق

این اختلال بسیار جدی است که معمولا زمانی که افراد چاق هستند و اضافه وزن دارند، اتفاق می‌افتد. در حقیقت، یک مطالعه وجود دارد و از این نظریه حمایت می‌کند که چاقی شما را به بیماری‌های خطرناکی مانند بیماری‌های قلبی مبتلا می‌کند. خطر مرگ زودهنگام ناشی از بیماری عروق کرونر در زنان دچار چاقی و اضافه وزن ۶۲ درصد بیش‌تر بود و همچنین احتمال مرگ آن‌ها در اثر هر گونه بیماری قلبی عروقی ۵۳ درصد بالاتر بود. این ارقام بالا فقط در مورد زنان نیست، بلکه در واقع مردان دارای چاقی و اضافه وزن نیز درصد مشابهی را با زنان نشان می‌دهند. بنابراین، در حال حاضر اگر می‌خواهید از هر نوع بیماری قلبی و عروقی دور بمانید،‌ باید بکوشید وزن ایده‌آل بدن‌تان را حفظ کنید.

 

عوارض چاقی ۱۴: نقرس

عوارض چاقی

این بیماری یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها است که وقتی شما چاق هستید و اضافه وزن دارید، ممکن است رخ بدهد. زمانی که چاق هستید، احتمال داشتن نقرس نیز بالاتر خواهد بود. نقرس یک بیماری است که معمولا روی مفاصل تاثیر می‌گذارد زمانی رخ می‌دهد که شما مقدار زیادی اسید اوریک در خون‌تان داشته باشید. این اسید اوریک زیادی می‌تواند کریستالی را تشکیل دهد که در مفاصل رسوب می‌کنند. در کوتاه مدت، افزایش ناگهانی وزن می‌تواند باعث بروز نقرس شود. بنابراین، در صورتی که سابقه‌ی نقرس دارید، باید به دنبال توصیه‌های پزشکی باشید برای این‌که بهترین راه را برای از پایین آوردن وزن بدن‌تان را پیدا کنید.

عوارض چاقی ۱۵: سندرم متابولیک

همچنین شکی نیست که وقتی چاق هستید و اضافه وزن دارید، احتمال این‌که دچار سندرم متابولیک شوید نیز بسیار بالاتر است. سندرم متابولیک گروهی از خطرات برای سلامتی است که خطر ابتلا به بیماری قلبی و سایر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. در صورت ابتلا به این عوامل خطر، ممکن است دچار سندرم متابولیک شده باشید:

– دور کمر بسیار بزرگ. دور کمر بزرگ، اغلب به عنوان چاقی شکمی‌ شناخته شده‌است و با داشتن چربی اضافی در ناحیه‌ی دور کمر مشخص می‌شود. داشتن چربی اضافی در ناحیه‌ی دور کمر یک خطر جدی در ایجاد بیماری قلبی عروقی محسوب می‌شود.

–  سطح تری‌گلیسیریدتان بالاتر از حد نرمال است.

– سطح کلسترول HDL کم‌تر از حد نرمال است. کلسترول HDL کلسترول خوب بدن است.

– فشار خون بالاتر از حد طبیعی.

– بالاتر از حد نرمال بودن عوامل لخته شدن.

عوارض چاقی ۱۶: آلزایمر

اگر چه ارتباط مستقیمی بین بروز آلزایمر و چاقی هنوز هم در حد یک رمز و راز باقی مانده‌است، اما مطالعات بسیاری نشان می‌دهند افرادی که وزن بیش از حد دارند، بیش‌تر مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر هستند. بنابراین، وزن بدن به طور بالقوه یک عامل خطر قابل تغییر در بروز بیماری آلزایمر و زوال عقل است. در واقع، طبق یک مطالعه، داشتن وزن پایین‌تر از حد نرمال باعث افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر تا ۳۶ درصد می‌شود، در حالی که داشتن چاقی و اضافه وزن بیش از حد باعث افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر تا ۴۲ درصد می‌شود. بنابراین حفظ وزن بدن بسیار ضروری است برای این‌که بتوانید از شر بیماری‌های مختلفی مانند آلزایمر در امان بمانید.

 

عوارض چاقی ۱۷: افسردگی

از عکس های اینستاگرام افسردگی افراد را تشخیص دهید,عوارض چاقی

بین چاقی و افسردگی نیز ارتباطاتی وجود دارد. مطابق با مطالعات زیادی، ارتباط بین چاقی و افسردگی بسیار واضح است. بسیاری از مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند وقتی آدم‌ها چاق می‌شوند، احتمال بروز افسردگی هم در آن‌ها افزایش می‌یابد. اگر چه مکانیسم تاثیر چاقی بر بروز افسردگی، هنوز هم ناشناخته است، اما بعضی از متخصصان سلامت اعتقاد دارند که این تاثیر به دلیل رخ دادن التهاب، بروز تغییراتی در محور هیپوتالاموس- هیپوفیز- غدد فوق کلیوی، مقاومت به انسولین و عوامل اجتماعی است.

۱۸. اثرات روانی- اجتماعی

در این دوران، باید قبول کنیم که فرهنگ عصر مدرن نیز بر چاقی افراد تاثیر می‌گذارد. امروزه، در فرهنگ ما، جذابیت فیزیکی ایده‌آل معمولا با پایین بودن بیش از حد وزن بدن محاسبه می‌شود، که البته در این شرایط افرادی که وزن بدن‌شان بالا است و دچار چاقی هستند، احساس بدی نسبت به خودشان پیدا خواهند کرد. بسیاری از آدم‌ها اغلب افرادی را که دچار چاقی هستند، قضاوت می‌کنند و تصورشان بر این است که آن‌ها عادات اشتباهی در زندگی دارند و اغلب غذاهای ناسالم مصرف می‌کنند. البته، این قضاوت قدرت روحی و اعتماد به نفس افراد دارای اضافه وزن را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در نتیجه، آن‌ها از معایب و ایرادات زیادی رنج می‌برند، مانند مشکل در برقراری رابطه یا نداشتن هر گونه ارتباط عاشقانه در زندگی‌شان و طرد شدن از طرف آدم‌های اطراف‌شان، که همین‌ها معمولا به بروز افسردگی در افراد چاق منتهی می‌شود.

چگونگی درمان چاقی

خوب، پس از دانستن خطراتی که چاقی برای سلامتی دارد، ممکن است به این فکر افتاده باشید که چه‌طور می‌توانید مشکل چاقی خود را در از بین ببرید و وزن کم کنید. بنابراین، هدف درمان چاقی، دستیابی به وزن ایده‌آل بدن‌تان است، اگر چه شما نمی‌توانید فورا به آن دست پیدا کنید و درمان این مشکل نوعی فرایند است که باید طی کنید. بنابراین، در این‌جا روش‌های مختلفی را می‌بینید که معمولا برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند بسیار مفید خواهند بود:

۱. کم کردن تعداد کالری‌هایی که در طول روز مصرف می‌کنید.

این مهم‌ترین چیزی است که باید انجام دهید، زیرا کالری‌هایی که مصرف می‌کنید، نقش حیاتی در وزن بدن شما ایفا می‌کنند. مقدار کالری توصیه شده در میان زنان حدود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ است، در حالی که مردان باید حدود ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ کالری در روز مصرف کنند.

 

۲. انتخاب مواد غذایی سالم‌تر.

خواص سبزیجات و صیفی جات,عوارض چاقی

برای دستیابی به وزن ایده‌آل بدن‌تان باید یک رژیم غذایی داشته باشید که بیش‌تر متشکل از مواد غذایی گیاهی است. علاوه بر این، مصرف میوه‌ها و منابع پروتئین مانند لوبیا و سویا نیز بسیار مفید خواهد بود. سعی کنید میزان مصرف نمک، شکر و چربی‌ها را کاهش دهید.

۳. ورزش.

زمانی که چاق هستید و اضافه وزن دارید، مجاز نیستید که تمام طول روز را به تنبلی بگذرانید. برعکس، برای دستیابی به وزن ایده‌آل بدن‌تان، باید به طور روزانه ورزش کنید. سعی کنید ابتدا با انجام تمرینات سبک شروع کنید، و پس از گذشت زمان و وقتی به تمرینات عادت کردید، می‌توانید شدت تمرینات ورزشی را افزایش دهید.

۴. عمل جراحی.

این گزینه‌ی نهایی است برای زمانی که شما می‌خواهید وزن بدن را در مدت کوتاهی از دست بدهید. جراحی از دست دادن وزن نوعی عمل جراحی است که جذب مواد غذایی و کالری را کاهش می‌دهد. موفقیت در از دست دادن وزن پس از این عمل بستگی به تعهد شما در سبک زندگی طولانی مدت‌تان دارد. اما باید به یاد داشته باشید که اگرچه جراحی از دست دادن وزن سبب می‌شود که سریع به نتیجه برسید، اما این نوع درمان دارای برخی خطرات جدی نیز است.

چگونگی جلوگیری از چاقی

حالا پس از این‌که در مورد چگونگی درمان چاقی نکاتی را یاد گرفتید، ممکن است دوست داشته باشید بدانید که چگونه می‌توانید از بروز چاقی جلوگیری کنید تا در آینده دچار اضافه وزن نشوید. در این بخش از مقاله نکاتی را می‌بینید که در صورت تمایل برای دوری از چاقی و حفظ وزن ایده‌آل‌تان برای همیشه، مفید خواهد بود:

۱. داشتن یک برنامه‌ی غذایی سالم.

فلافل با سس ارده,عوارض چاقی

شما باید یک برنامه در مورد مواد غذایی که می‌خواهید بخورید، تهیه کنید. همچنین باید به طور دقیق حساب تعداد کالری‌هایی را که در طول یک روز مصرف می‌کنید، داشته باشید. زنان باید ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کالری مصرف کنند، در حالی که مردان باید روزانه ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ کالری مصرف کنند. خوردن غذاهای سالم مانند سبزیجات، غلات کامل، میوه‌ها و ماهی‌ها باعث حفظ وزن می‌شود.

۲. سایز وعده‌های غذایی را کاهش دهید.

هر وقت که غذا می‌خورید، مهم است که به سایز هر وعده دقت داشته باشید. بهتر است که وعده‌های کوچک‌تر بخورید، اما تعداد دفعات خوردن‌تان را افزایش دهید تا این‌که بخواهید در یکی دو وعده، مقدار زیادی غذا بخورید. اما، این‌که وعده‌ها را کوچک‌تر کنید بدان معنا نیست که مجاز به غذا خوردن بیش از حد هستید.

۳. همیشه فعال باشید.

این نمورد یز بسیار مهم است اگر می‌خواهید از چاقی و اضافه وزن دور بمانید. فقط دقت کنید که در طول روز فعال باشید و همیشه کالری‌ها را بسوزانید. مثلا می‌توانید از فامیل یا دوستان‌تان بخواهید تا با شما ورزش کنند تا احساس خستگی نکنید و حوصله‌تان سر نرود.

۴. زمان تماشای تلویزیون را کاهش دهید.

اگر می‌خواهید از چاقی دور بمانید، باید زمانی را که در مقابل تلویزیون و برای انجام بازی‌های ویدئویی سپری می‌کنید، کاهش دهید، زیرا این کار باعث می‌شود که شما در تمام طول روز بدون فعالیت باشید. علاوه بر این، هر زمان که وقت زیادی را در مقابل تلویزیون می‌گذرانید، احتمال بیش‌تری وجود دارد که میان‌وعده‌های ناسالم بخورید.

به این ترتیب حالا شما همه‌ی نکات لازم را در مورد عوارض چاقی برای سلامتی و در عین حال درمان این مشکل و جلوگیری از وقوع آن را می‌دانید. چاقی در اغلب موارد قابل پیشگیری است و واقعا بستگی به سبک زندگی شما دارد. بنابراین، باید از همین حالا حواس‌تان به سبک زندگی‌تان باشد. سالم بمانید!

دکتر احمد نژادرحیم
*فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته
*جراحی چاقی و متابولیک
WhatsApp
اینستاگرام : drahmadnezhadrahim.official@

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

دکتر احمد نژادرحیم

آدرس مطب : مشهد - میدان امام رضا (ع) - خیابان رازی غربی - ساختمان پزشکان رازی - طبقه 4 - واحد 401 در محیطی آرام با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی تیم مشاوره دکتر نژادرحیم پذیرای مشاوره های قبل و بعد از عمل های مراجعین عزیز می باشند . جهت کسب نوبت با امکان تعیین روز و ساعت ویزیت ، از سامانه نوبت دهی اینترنی استفاده کنید

برنامه کاری مطب

  • یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه 17:00-21:00
  • نوبت دهی اینترنتی

    nobat.ir/nezhadrahim

  • شماره تماس مطب 05138553586
  • نوبت دهی تلفنی 09025553587