تفاوت لاپاراسکوپی و جراحی باز :: ال کلینیک
  • نوبت دهی : nobat.ir/nezhadrahim
  • مطب : مشهد - میدان امام رضا - ساختمان پزشکان رازی - واحد 401

ال کلینیک

دکتر احمد نژادرحیم فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاپاراسکوپی * جراحی چاقی و متابولیک

  • مشاوره واتساپ:
    989025553587+

تفاوت لاپاراسکوپی و جراحی باز

  • ۹۹۱

تفاوت لاپاراسکوپی و جراحی باز

 

تفاوت لاپاراسکوپی و جراحی باز در چیست؟


یک تفاوت لاپاراسکوپی و جراحی باز ، اندازه برش جراحی است. در جراحی باز نیاز است که یک برش ۸ تا ۱۰ سانتیمتری در محل ایجاد شود تا بتوان جراحی را انجام داد. بخش عمده‌ای از درد بعد از عمل به علت این برش بزرگ است. بعد از جراحی اغلب نیاز است که فرد برای ۵ تا ۷ روز در بیمارستان بستری شود. در برخی موارد دوره نقاهت برای بازگشت به فعالیت‌های عادی و کاری، تا ۶ هفته طول می‌کشد. علاوه بر اختلال در روند زندگی و اشتغال، جراحی باز همواره خطر بیشتری برای ایجاد چسبندگی و عفونت به همراه دارد. این موضوع، به خاطر قرار گرفتن بافت‌های داخلی در معرض محیط خارجی رخ می‌دهد. با این همه، در برخی موارد مانند جراحی‌های مربوط به سرطان و لگن، جراحی باز همچنان تنها گزینه محسوب می‌شود.

در موارد دیگر، روش جایگزنی وجود دارد که با عنوان لاپاراسکوپی مطرح می‌شود. جراحی لاپاراسکوپی نیاز به آموزش تخصصی دارد و همه پزشکان و متخصصان لزوما دوره‌های آموزشی لاپاراسکوپی را نگذرانده‌اند. در لاپاراسکوپی نیاز به ایجاد برش بزرگ در بدن نیست. این روش جایگزینی مطمئن و مؤثر در مقایسه با روش جراحی باز است.

در لاپاراسکوپی تنها چند برش (سوراخ) کوچک نیم تا یک سانتیمتری ایجاد می‌شود. یکی از سوراخ‌ها در ناف است. از ناف برای وارد کردن تلسکوپ مجهز به دوربین و منبع نور (لاپاراسکوپ) از طریق یک لوله ویژه به داخل شکم استفاده می‌شود. به این ترتیب، جراح امکان دیدن منطقه جراحی را در یک نمایشگر دارد. دو یا سه سوراخ کوچک دیگر برای ورود دیگر وسایل جراحی به شکم ایجاد می‌شود.

 

مزایای جراحی لاپاراسکوپی


در جراحی لاپاراسکوپی نیاز به برش‌های بزرگ و روش‌های دردناک مورد استفاده در جراحی باز نیست. همچنین موارد زیر از جمله مزایای روش لاپاراسکوپی هستند:

زخم کوچک‌تر
درد کمتر
زمان بستری کوتاه‌تر دربیمارستان (۲ تا ۳ روز)
بهبودی سریع‌تر
بازگشت سریع‌تر به فعالیت‌های عادی (حدود ۲ هفته)
بروز کمتر فتق (۱۰ تا ۲۰ درصد جراحی‌های باز باعث ایجاد فتق می‌شوند)


در چه مواردی جراحی باز به جراحی لاپاراسکوپی ترجیح داده می‌شود؟


زمان انجام جراحی لاپاراسکوپی اغلب طولانی تر از جراحی باز است؛ هرچند این مسئله نسبت به مزایای جراحی لاپاراسکوپی می‌تواند نادیده گرفته شود. لاپاراسکوپی اگر توسط متخصص باتجربه انجام نشود خطر لخته شدن خون و عفونت زخم را افزایش می‌دهد. ساعات طولانی جراحی لاپاراسکوپی روی بیماران دارای آپنه شدید یا بیماری‌های قلبی تأثیر می‌گذارد، بنابراین شاید بهتر باشد این دسته از بیماران با مشورت متخصص، جراحی باز انجام دهند. روش لاپاراسکوپی ممکن است برای برخی دیگر از بیماران نیز مناسب نباشد؛ از جمله بیماران بسیار چاق، یا افرادی که جراحی قبلی در ناحیه شکم داشته‌اند.

 

انتخاب نهایی با صلاحدید پزشک


اگرچه روش جراحی باز هنوز هم بسیار رایج است، بسیاری از جراحان در حال حاضر روش لاپاراسکوپی را انتخاب می‌کنند. به خاطر داشته باشید که در هنگام جراحی، ممکن است به دلیل پیچیدگی‌ها، سختی‌ها و حوادث غیرمنتظره جراحی لاپاراسکوپی به جراحی باز تبدیل شود. با توجه به توضیحات، پزشک و بیمار قبل از انجام جراحی با توجه به تفاوت لاپاراسکوپی و جراحی باز و جوانب مثبت و منفی هر روش، بهترین روش را برای درمان انتخاب می‌کنند

دکتر احمد نژادرحیم
*فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته
*جراحی چاقی و متابولیک
WhatsApp
اینستاگرام : drahmadnezhadrahim.official@

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

دکتر احمد نژادرحیم

آدرس مطب : مشهد - میدان امام رضا (ع) - خیابان رازی غربی - ساختمان پزشکان رازی - طبقه 4 - واحد 401 در محیطی آرام با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی تیم مشاوره دکتر نژادرحیم پذیرای مشاوره های قبل و بعد از عمل های مراجعین عزیز می باشند . جهت کسب نوبت با امکان تعیین روز و ساعت ویزیت ، از سامانه نوبت دهی اینترنی استفاده کنید

برنامه کاری مطب

  • یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه 17:00-21:00
  • نوبت دهی اینترنتی

    nobat.ir/nezhadrahim

  • شماره تماس مطب 05138553586
  • نوبت دهی تلفنی 09025553587