شستشو و استریل وسایل لاپاروسکوپی :: ال کلینیک
  • نوبت دهی : nobat.ir/nezhadrahim
  • مطب : مشهد - میدان امام رضا - ساختمان پزشکان رازی - واحد 401

ال کلینیک

دکتر احمد نژادرحیم فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاپاراسکوپی * جراحی چاقی و متابولیک

  • مشاوره واتساپ:
    989025553587+

شستشو و استریل وسایل لاپاروسکوپی

  • ۲۸۲۰

 

 

شستشو و استریل کردن وسایل لاپاروسکوپی:

موثرترین روش شستشوی ابزار لاپاروسکوپی بعد از استفاده، قرار دادن در آب سرد و شستشو با کمک صابون و برس شستشو است. ابزار های چند قسمتی باید باز شده و به صورت مجزا شسته شوند. ابزار با لبه های تیز نظیر سوزن ورس، تروکارها و قیچی برای جلوگیری از آسیب احتمالی با احتیاط شسته و جابجا شوند.

 

برای استریل ابزار می توان از استریل کننده های شیمیایی مایع، گاز یا بخار استفاده کرد. ابزارهای فلزی را می توان همانند ابزار جراحی های باز با اتوکلاو استریل کرد. برای ابزار پلاستیکی معمولا از اتیلن اکساید استفاده می کنند. بهتر است برای استریل کردن وسایل از دفترچه راهنما و توصیه های مخصوص کمپانی سازنده آنها استفاده شود.

 

یکی ازروش های معمول استریل کردن، غوطه ور کردن وسایل در محلول گلوتارالدئید دو درصد است. این محلول باید هر 28 روز یک بار عوض شود.

 

قبل از شروع عمل جراحی در مواردی که از محلول های استریل کننده یا قرص فرمالدئید استفاده می شود، بهتر است ابزارها را قبل از بستن و شروع کار با نرمال سالین استریل شستشو داد تا باقی مانده مواد ضدعفونی کننده وارد بدن بیمار نشوند.

 

تلسکوپ ها و کابل های نوری را باید در اتیلن اکساید 50 تا 60 درجه به مدت 2 تا 3 ساعت قرار داد یا از محلول های شیمیایی استفاده کرد. بخار آب اتوکلاو می تواند به سیستم دوربین آسیب برساند. هدکمرا را می توان با اتیلن اکساید یا محلول های شیمیایی استریل کرد. روش دیگر به منظور آسیب کمتر به هدکمرا استفاده از روکش های پلاستیکی یک بار مصرف و استریل مخصوص هدکمرا است که مقرون به صرفه است و عمر دستگاه را نیز طولانی تر می کند.

 

یک روش جدید برای استریلیزاسیون؛ استفاده از پلاسما است که ترکیبی از امواج رادیویی و پراکسید هیدروژن است که گاز پلاسما ایجاد می کند.

 

رادیکال های آزاد در پلاسما با غشاء سلول ها، آنزیم ها و اسیدهای نوکلئیک واکنش نشان داده و میکروارگانیسم ها را از بین می برند. این فرآیند یک ساعت به طول می انجامد و بیشتر وسایل به جز مایعات و پارچه را می توان با آن استریل کرد. استفاده از قرص های فرمالدئید در جعبه های مخصوص نیز ساده ترین روش استریلیزاسیون پس از شستشو و پاک کردن اجرام و لخته های خونی چسبیده به ابزارهای لاپاروسکوپی می باشد.

 

در مجموع، میزان عفونت در جراحی های لاپاروسکوپی با رعایت شرایط آسپسی نسبت به لاپاروتومی کمتر است و علت آن زمان کوتاه تر، برش و میزان آسیب بافتی کمتر است.

دکتر احمد نژادرحیم
*فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته
*جراحی چاقی و متابولیک
WhatsApp
اینستاگرام : drahmadnezhadrahim.official@

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

دکتر احمد نژادرحیم

آدرس مطب : مشهد - میدان امام رضا (ع) - خیابان رازی غربی - ساختمان پزشکان رازی - طبقه 4 - واحد 401 در محیطی آرام با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی تیم مشاوره دکتر نژادرحیم پذیرای مشاوره های قبل و بعد از عمل های مراجعین عزیز می باشند . جهت کسب نوبت با امکان تعیین روز و ساعت ویزیت ، از سامانه نوبت دهی اینترنی استفاده کنید

برنامه کاری مطب

  • یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه 17:00-21:00
  • نوبت دهی اینترنتی

    nobat.ir/nezhadrahim

  • شماره تماس مطب 05138553586
  • نوبت دهی تلفنی 09025553587