روند انجام لاپاراسکوپی :: ال کلینیک

• مشاوره واتساپ:

روند انجام لاپاراسکوپی

• ۹۴۰

لاپاراسکوپی ، روش جراحی است با کمترین میزان تهاجم و برش، که به منظور بررسی ارگان های داخل شکم مورد استفاده قرار می گیرد.

لاپاراسکوپی، توسط ابزاری به نام لاپاراسکوپ انجام می شود. لاپاراسکوپ، لوله ظریف و بلندی است که از طریق برشی در دیواره شکمی وارد می شود و امکان تهیه تصاویر از قسمت های داخلی بدن را فراهم می کند.

با لاپاراسکوپی دیگر نیازی به انجام جراحی باز نمی باشد، حتی امکان انجام بیوپسی و نمونه برداری از بافت حین لاپاراسکوپی نیز وجود دارد.

لاپاراسکوپی عمدتا جهت تشخیص و تعیین منبع و علت دردهای لگنی و شکمی تجویز می شود، به خصوص زمانی که سایر روش های تشخیصی کمکی به تشخیص نکرده باشند.

در بسیاری از موارد، علت دردهای شکمی با استفاده از تست های عکس برداری قابل تشخیص می باشد. تست هایی از قبیل:

• اولتراسوند، با استفاده از امواج صوتی
  • سی تی اسکن، عکس برداری با اشعه ایکس
  • MRI، با استفاده از مگنت وامواج رادیویی

لاپاراسکوپی زمانی انجام می شود که اطلاعات کافی از وضعیت ساختارهای داخلی جهت تشخیص قطعی به دست نیامده باشد.

این روش می تواند جهت بررسی ارگان های زیر مورد استفاده قرار بگیرد:

• آپاندیس
  • کیسه صفرا
  • کبد
  • پانکراس
  • روده کوچک و روده بزرگ (کولون)
  • طحال
  • معده
  • لگن و ارگان های تناسلی

با بررسی نواحی گفته شده، امکان تشخیص موارد زیر برای پزشک امکان پذیر خواهد بود:

• وجود توده و یا تومور در شکم
  • وجود مایع در حفره شکمی
  • بیماری های کبدی
  • اطمینان از اثر بخشی درمان
  • تشخیص درجه و مرحله سرطان

آیا لاپاراسکوپی خطر و عوارضی را به همراه دارد؟

احتمال مشاهده علائمی مانند خونریزی، عفونت و یا آسیب ارگان های شکمی در این روش وجود دارد. بعد از انجام این روش، بهتر است بیمار با علائم عفونت آشنا باشد تا در صورت مشاهده، سریعا پزشک خود را در جریان قرار دهد.

• دردهای شکمی که به مرور زمان تشدید می یابند
  • قرمزی و التهاب اطراف بخیه

از جمله علائم و نشانه های بروز عفونت هستند.

آمادگی و اقدامات قبل از لاپاراسکوپی

مصرف هر گونه دارو بایستی به پزشک اطلاع داده شود. مصرف برخی داروها قبل و بعد از جراحی قطع و برخی دیگر جایگزین می شوند. برخی داروها بر نتیجه لاپاراسکوپی تاثیر می گذارند، مانند:

• داروهای ضد انعقاد خون و رقیق کننده خون
  • داروهای ضد التهابی و استروئیدی مانند آسپیرین و ژلوفن
  • مکمل های گیاهی و رژیمی
  • ویتامین K

خانم هایی که باردار هستند و یا احتمال می دهند که باردار هستند، بایستی این مسئله را به پزشک خود اطلاع دهند، چرا که لاپاراسکوپی می تواند به جنین آسیب وارد کند.

پیش از انجام لاپاراسکوپی، تست هایی مانند آزمایش خون، آزمایش ادرار، الکتروکاردیوگرام (نوار قلب) و اشعه ایکس از قفسه سینه انجام خواهد شد. این قبیل تست ها، پزشک را در شناسایی هر گونه اختلال و ناهنجاری کمک می کنند، پزشک با اطلاعات بیشتری به انجام لاپاراسکوپی می پردازد و در نهایت نتایج بهتری به دست خواهد آمد.

بهتر است بیمار، هشت ساعت قبل از انجام لاپاراسکوپی چیزی نخورد و نیاشامد.

توصیه می شود یکی از دوستان و یا اطرافیان شما را روز جراحی همراهی کند. چرا که این روش با بی هوشی عمومی انجام می شود و ممکن است بیمار بعد از جراحی، احساس خواب آلودگی و گیجی داشته باشد.

روند انجام لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی، روش جراحی سرپایی است و به این معناست که بیمار بلافاصله بعد از جراحی به منزل بر می گردد.

این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و فرد متوجه هیچ گونه دردی نخواهد شد. در برخی موارد می توان از بیهوشی موضعی نیز استفاده کرد.

در طول روند انجام لاپاراسکوپی، ابتدا برشی در ناحیه زیر شکم ایجاد می شود، و سپس کانولا از همین راه وارد می شود. کانولا شکم را با گاز کربن دی اکسید پر می کند، این گاز امکان مشاهده بهتر ارگان های داخلی را فراهم می کند.

با پر شدن شکم با گاز، لاپاراسکوپ از راه برش ایجاد شده وارد می شود. دوربین متصل به لاپاراسکوپ، تصاویر به دست آمده را بر روی صفحه نمایش نشان می دهد و سپس پزشک با استفاده از این تصاویر، به بررسی شرایط و تشخیص قطعی می پردازد.

اندازه و تعداد برش ها به بیماری و شرایطی بستگی دارد که پزشک به بررسی آن می پردازد. در کل، در این روش، یک تا چهار برش به اندازه یک تا دو سانتی متر زده می شود. گاهی ممکن است حین انجام لاپاراسکوپی، روش های دیگری مانند بیوپسی نیز انجام شود.

بعد از پایان جراحی، دستگاه ها بیرون آورده می شوند، برش ها بخیه زده خواهند شد و پانسمانی بر روی آن ها قرار می گیرد.

دوره نقاهت و بهبودی لاپاراسکوپی

بعد از جراحی، موارد حیاتی بدن مانند تنفس، ضربان قلب و فشار خون بررسی خواهند شد. اینکه چه مدت زمان فرد بایستی در بیمارستان بستری باشد، به عوامل زیر بستگی دارد:

• شرایط جسمانی بیمار
  • نوع بیهوشی استفاده شده حین عمل
  • واکنش بدن به جراحی

گاهی در برخی موارد شاید نیاز باشد فرد یک شب در بیمارستان بستری باشد.

روز بعد از جراحی، ممکن است بیمار کمی احساس درد در ناحیه برش ها و بخیه ها داشته باشد. هر گونه درد و ناراحتی تا چند روز بعد از جراحی برطرف خواهد شد. معمولا داروهایی جهت تسکین درد برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد.

در برخی موارد، احتمال بروز درد در ناحیه شانه، به دلیل پر شدن قسمت های داخلی با گاز کربن دی اکسید وجود دارد. این گاز می تواند بر روی پرده دیافراگم تاثیر بگذارد و در نهایت منجر به بروز درد در ناحیه شانه شود.

فرد بعد از گذشت یک هفته قادر به انجام کارها و فعالیت های روزانه و روتین خود می باشد.

برخی دیگر اقداماتی که رعایت آن ها توصیه می شود، عبارتند از:

• شروع فعالیت با کارهای ساده تا از بروز عوارض احتمالی مانند خونریزی پیشگیری شود
  • استراحت و داشتن خواب کافی
  • پوشیدن لباس های راحت و مناسب

نتایج لاپاراسکوپی

در صورتی که همزمان با لاپاراسکوپی، بیوپسی نیز انجام شده باشد، نمونه جهت بررسی های بیشتر به آزمایشگاه پاتوبیولوژی نیز فرستاده خواهد شد. نتایج نرمال این تست نشان از عدم وجود خونریزی و یا انسداد روده می باشد، و شما هیچ گونه مشکلی ندارید.

نتایج غیر طبیعی می تواند نشانه ای از موارد زیر باشد:

• آپاندیسیت. التهاب روده
  • فیبروم های رحمی
  • کیست و تومور
  • سرطان
  • التهاب کیسه صفرا
  • آسیب به برخی ارگان ها
  • بیماری التهاب لگن، عفونت ارگان های تناسلی

دکتر احمد نژادرحیم
*فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته
*جراحی چاقی و متابولیک
اینستاگرام : drahmadnezhadrahim.official@

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

دکتر احمد نژادرحیم

آدرس مطب : مشهد - میدان امام رضا (ع) - خیابان رازی غربی - ساختمان پزشکان رازی - طبقه 4 - واحد 401 در محیطی آرام با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی تیم مشاوره دکتر نژادرحیم پذیرای مشاوره های قبل و بعد از عمل های مراجعین عزیز می باشند . جهت کسب نوبت با امکان تعیین روز و ساعت ویزیت ، از سامانه نوبت دهی اینترنی استفاده کنید

برنامه کاری مطب

• یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه 17:00-21:00