فواید روانی و جسمی کاهش وزن :: ال کلینیک
  • نوبت دهی : nobat.ir/nezhadrahim
  • مطب : مشهد - میدان امام رضا - ساختمان پزشکان رازی - واحد 401

ال کلینیک

دکتر احمد نژادرحیم فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاپاراسکوپی * جراحی چاقی و متابولیک

  • مشاوره واتساپ:
    989025553587+

فواید روانی و جسمی کاهش وزن

  • ۱۵۴۸

1- فواید کاهش وزن ؛ بالا رفتن انرژی معمولا بیشتر افراد با شروع کاهش وزن احساس می کنند انرژی بدن شان افزایش یافته است. چرا؟  هر چه فعالیت بدن کمتر باشد انرژی نیز کمتر مصرف می شود. 
پس دیگر مثل گذشته با بالا رفتن از پله ها یا مقداری دویدن به سادگی از نفس نمی افتید. 

2- فواید کاهش وزن ؛ بهبود حافظه پژوهشگران سوئدی در سال 2013 نشان دادند که خانم ها بعد از شش ماه کاهش وزن نتایج بهتری در تست حافظه کسب کردند. اسکن مغزی نشان داد فعالیت مغز پس از کاهش وزن بیشتر شده است. این فعالیت هنگام ذخیره اطلاعات بیشتر می شود که در نتیجه قدرت حافظه بهبود پیدا می کند. در پژوهش های قبلی نیز دریافتند بین چاقی و حافظه ضعیف ارتباط وجود دارد به خصوص در خانم هایی که فرم بدنشان گلابی شکل است و بیشتر وزنشان اطراف ران و باسن است.   اکثریت به دنبال کاهش وزن و لاغری سریع هستند اما هیچ گاه به اثرات جبران ناپذیر آن فکر نکردند. بهترین راه برای رسیدن به کاهش وزن دریافت رژیم غذایی اصولی به صورت آهسته است. 

 

فواید روانی و جسمی کاهش وزن

 

 3- فواید کاهش وزن ؛ بهبود روابط کاهش وزن سبب می شود احساس جذابیت کنید اما لاغری و افزایش اعتماد به نفس حتما سبب تقویت رابطه با همسرتان نمی شود. پژوهشگران در سال 2013 به نتیجه رسیدند کاهش 30 کیلو یا بیشتر در طی دو سال یا کمتر معمولا باعث بهبود روابط همسران می شود اما در مواردی همسر احساس حسادت می کند و یا خود را مورد تهدید می بیند. چرا؟ تغییر شکل بدن شما ممکن است شریکتان را در مورد انتخاب های سالم خود نگران کند. از طرفی دیگر ممکن است شریک زندگی نگران تغییر شخصیت شما شود. شما حس عالی نسبت به خودتان دارید اما جذاب شدن و افزایش اعتماد به نفس ممکن است تعادل یک رابطه را تغییر دهد. ممکن است طرف مقابل اعتماد به نفس خود را از دست بدهد یا فکر کند دیگر مانند گذشته مهم نیست. بسیاری از این چالش ها در دوستی ها نیز اتفاق می افتد. 

 

 4- فواید کاهش وزن ؛ کاهش خطر ابتلا به سرطان سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض آفتاب در طولانی مدت و اشعه های خورشید سبب سرطان می شود اما چاقی هم با چندین نوع سرطان در ارتباط است. داشتن اضافه وزن سبب التهاب در بدن و در نتیجه عوض شدن سلول های داخل بدن می شود. با کاهش تنها 5 درصد از وزن بدن التهاب های خطرناک را کاهش دهید. در پژوهش های انجام شده بر روی زنان و مردان دارای اضافه وزن  مشخص شد آنها بعد از کاهش وزن خطر ابتلا به سرطان خود را همانند فردی با وزن طبیعی پایین آوردند.  

 

 5- فواید کاهش وزن ؛ درمان افسردگی و بهبود حالات روحی اضافه وزن سبب افسردگی می شود و گاهی اوقات برعکس این قضیه اتفاق می افتد؟ مشخص نیست که کدامیک عامل اولیه بوده است. بیشتر افراد بعد از کاهش وزن احساس خوشحالی دارند بعضی نیز تغییری حس نمی کنند. برای درصد کمی از افراد، حتی بعد از کاهش 45 کیلو هم تغییری در خلق و خو ایجاد نمی شود و به این معناست که اضافه وزن مشکل اصلی شما نیست. 

 

 6- فواید کاهش وزن ؛ تغییر طعم غذاها کاهش مقدار زیادی وزن در زمانی کوتاه ممکن است سبب تغییر جوانه های چشایی شود. پژوهشگران دانشگاه استنفورد دریافتند که 87 درصد از بیماران تحت عمل جراحی چاقی، پس از جراحی گزارش کردند که طعم غذاها برایشان تغییر کرده است. نصف آنها طعم غذا را واضح تر و نیمی دیگر طعم غذا را کمتر می گفتند. در نتیجه آنهایی که معتقد بودند طعم غذا کمتر شده است در طول سه ماه 20 درصد بیشتر از گروه دیگر وزن کم کردند. پژوهشگران می گویند به تحقیقات بیشتری نیاز است تا مشخص شود دلیل اصلی تغییر جوانه های چشایی چیست. در بررسی دیگر دریافتند سه چهارم از بیمارانی که مورد عمل جراحی چاقی قرار گرفتند بعد از عمل از غذاهای خاصی مثل گوشت و لبنیات بدشان می آمد.   

 

7- فواید کاهش وزن ؛ لذت از ورزش افزایش وزن سبب درد مفاصل و سوزش ریه ها می شود. در حالی که فردی با وزن طبیعی چنین مشکلاتی ندارد. همین که تصمیم به کاهش وزن دارید، ورزش نیز کم کم به یکی از کارهای روزانه لذت بخش و انرژی زا تبدیل می شود درست همانطور که باید باشد. علاوه بر این، سبک تر شدن سریع تر و قوی ترتان می کند. اعتقاد بر این است که فردی با کاهش هر نیم کیلو، دو ثانیه زودتر یک و نیم کیلومتر را بدود.  

 

 8- فواید کاهش وزن ؛ کاهش علائم آرتروز تا به حال شنیدید که کاهش وزن استخوان هایتان را ضعیف می کند؟ کاهش وزن با از دست دادن حجم استخوان ها همراه است اما تنها در شرایطی که رژیمی ناسالم بگیرید یا بیش از حد بخواهید وزن کم کنید. کاهش وزن درست و با برنامه مزایایی نیز برای فرد به همراه دارد. وزن اضافی شاید استخوان ها را قوی تر کند ( آنها مجبورند وزن بیشتری را حمل کنند ) اما به مفاصل آسیب می رساند. به تازگی پژوهش ها نشان دادند که چربی احشایی در اطراف شکم در زنان و مردان برای استخوان ها مضر است. کاهش وزن به کاهش علائم آرتروز نیز کمک می کند. حتما بخوانید: هر 5 کیلو کاهش وزن 20 درصد پیشرفت آرتروز را کم می کند  

 

 9- فواید کاهش وزن ؛ کاهش هزینه ها آمارها نشان می دهد افرادی که وزن طبیعی دارند هزینه های کمتری را نسبت به افراد دارای اضافه وزن صرف مراقبت های سلامت می کنند. بیشتر این پول برای نسخه ها و راه های درمان بیماری های مزمن هزینه می شود. پژوهش ها نیز نشان دادند که هزینه های درمانی سالانه یک فرد فوق العاده چاق 90 درصد بیشتر از افرادی است که وزن طبیعی دارند. هم چنین در گزارشی تلخ اما واقعی آمده است که رفتار پزشکان با کسانی که وزنشان طبیعی است بهتر است ( البته تنها در بعضی موارد )  

 

 10- فواید کاهش وزن ؛ موفقیت در کار تنها دکتر ها نیستند که پس از کاهش وزن با شما بهتر رفتار می کنند، کارفرمایتان نیز ممکن است رفتارش عوض شود. به تازگی نتایج پژوهش ها نشان دادند که افراد  لاغر به خصوص خانم ها در کسب و کارشان موفق تر هستند. کاهش وزن حتی ممکن است فرصت های شغلی جدید و بهتری را برای فرد به وجود بیاورد.  

 

 11- فواید کاهش وزن ؛ درمان بیماری ها حفظ وزن مناسب فرد را از ابتلا به دیابت یا بیماری های قلبی محافظت می کند اما بهترین راه برای درمان اضافه وزن و کاهش بیماری چیست؟ کاهش وزن کمک می کند. این شرایط کاملا از بین نمی روند اما علائم و میزان داروها را تا مقدار قابل توجهی کاهش می دهید. برای مثال کمتر داروهای چربی و فشارخون استفاده می کنید و یاد می گیرید دیابت نوع دو را بدون تزریق روزانه کنترل کنید. همچنین پژوهش ها نشان دادند کاهش وزن اجازه می دهد بیماری های مزمن مانند آسم و سوزش معده را بدون دارو ( یا با داروی کمتر ) کنترل کنید. 

 

  12- فواید کاهش وزن ؛ بهبود خواب افرادی که در طول شش ماه 5 درصد از وزن بدن شان را کاهش دهند حدود 22 دقیقه بیشتر از قبل می خوابند. به تازگی پژوهشگران مشخص کردند که کاهش وزن نشانه های خواب خوب را بهبود می بخشد. کاهش وزن سبب می شود در خواب راحت تر نفس بکشید و بافت های نرم کمتری راه تنفس را سد می کنند. خواب بهتر به چربی سوزی موثر کمک می کند. حتما بخوانید: چگونه بی خوابی و کاهش وزن بر هم تاثیر می گذارند؟   

 

13- فواید کاهش وزن ؛ آسان شدن بارداری اگر تصمیم به بارداری دارید کاهش چند کیلو مهم است. پژوهشگران در سال2009 دریافتند چاقی خانم ها با ناباروری و سندرم تخمدان پلی کیستیک در ارتباط است. همچنین مشخص شد یک خانم چاق هرچه جوانتر باشد باردار شدن نیز برایش سخت تر می شود. کاهش وزن کمک می کند که بارداری لذت بخش و کودکی سالم داشته باشید چون وزن مادر در طول بارداری ( و حتی قبل از آن ) با انواع شاخص های سلامت کودک مرتبط است.  

 

 14- فواید کاهش وزن ؛ تقویت بینایی کسانی که از رژیم های بسیار محدود استفاده می کنند به دلیل محدودیت کالری و یا کمبود تغذیه ممکن است چشم هایشان آسیب ببیند. اما برای بسیاری کاهش وزن اصولی کمک می کند چشمانشان از آسیب های ناشی از چاقی که شامل آسیب حاصل از دیابت نوع دو است در امان بماند. پژوهش ها نشان دادند که درصد بالایی از چربی بدن با سطح پایین آنتی اکسیدان لوتئین و زئاگزانتین در بافت شبکیه در ارتباط است. چاقی ممکن است شبکیه چشم را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
 

دکتر احمد نژادرحیم
*فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته
*جراحی چاقی و متابولیک
WhatsApp
اینستاگرام : drahmadnezhadrahim.official@

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

دکتر احمد نژادرحیم

آدرس مطب : مشهد - میدان امام رضا (ع) - خیابان رازی غربی - ساختمان پزشکان رازی - طبقه 4 - واحد 401 در محیطی آرام با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی تیم مشاوره دکتر نژادرحیم پذیرای مشاوره های قبل و بعد از عمل های مراجعین عزیز می باشند . جهت کسب نوبت با امکان تعیین روز و ساعت ویزیت ، از سامانه نوبت دهی اینترنی استفاده کنید

برنامه کاری مطب

  • یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه 17:00-21:00
  • نوبت دهی اینترنتی

    nobat.ir/nezhadrahim

  • شماره تماس مطب 05138553586
  • نوبت دهی تلفنی 09025553587